Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Uczelnia Badawcza Inicjatywa Doskonałości

Logo Priorytetowego Obszaru Badawczego FutureSoc

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nasze media społecznościowe

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest IDUB/ IDUJ?

IDUB to skrót od Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza. Jest to strategiczny program Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego służący rozwojowi uczelni wyższych, którym Ministerstwo nadało status Uczelni Badawczych. Więcej na stronie Ministerstwa: https://www.bip.nauka.gov.pl/inicjatywa-doskonalosci-uczelnia-badawcza/  Uniwersytet Jagielloński jest na liście 10 uczelni polskich, którym w pierwszej edycji tego konkursu MNiSW przyznało subwencję na realizację programu w latach 2020-2025. Uniwersytet Jagielloński realizuje program Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza, używając nazwy ID.UJ (Program Strategiczny Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim). 

Co to jest zasada 4I?

Zasada 4I to naczelna zasada programu IDUB. 4I to skrót od: interdyscyplinarność, internacjonalizacja, innowacja, integracja. Interdyscyplinarność zakłada realizację badań naukowych przy wykorzystaniu narzędzi teoretycznych, perspektyw i metodologii osadzonych w różnych dziedzinach badawczych. Przez internacjonalizację rozumie się współpracę uczelni z renomowanymi instytucjami naukowymi z zagranicy (m.in. w zakresie prowadzenia wspólnych badań, opracowania wspólnych tekstów naukowych, mentoringu, uczenia się nowych metod pracy). Innowacja w programie UJ rozumiana jest szeroko – wykracza poza poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych, obejmując innowacje społeczne i dydaktyczne. Integralność polega na łączeniu różnych wymiarów misji uniwersytetu: badań naukowych, dydaktyki, transferu technologii i zaangażowania społecznego.

Czym są POBy i w jaki sposób je powołano/wyłoniono? W jaki sposób zostały wyznaczone obszary badawcze?

POBy to Priorytetowe Obszary Badawcze, których rozwój jest szczególnie ważny dla rozwoju uczelni. Zgodnie z zasadami konkursu IDUB wszystkie aplikujące uczelnie miały dokonać analizy SWOT i wskazać priorytetowe obszary badawcze. Na Uniwersytecie Jagiellońskim wyłoniono siedem POBów, w tym POB Society of the Future (zob. dokumenty: wniosek i załączniki: https://id.uj.edu.pl/wniosek).

Czym są LABy?

Zgodnie z wnioskiem IDUB, LABy (Laboratoria przyszłości) „stanowią wirtualną lub fizyczną strukturę, której zadaniem jest tworzenie ekosystemu badawczego w duchu Zasady 4I, w wybranym podobszarze POB, a zatem:

- nie są tym samym co zespoły badawcze (choć mogą – np. w związku z organizowanymi konkursami lub poprzez zatrudnianie nowych pracowników – być miejscem pierwszej lub dodatkowej afiliacji zespołu badawczego);

- mogą korzystać z rozmaitych działań przewidzianych w programie IDUB, np. ogłaszać konkursy na minigranty, konkursy dla postdoców, organizować konferencje, finansować publikowanie w open access, wykorzystać mechanizm dodatków do wynagrodzeń lub przeniesienia na etat badawczy, itd.);

(d) muszą stanowić przestrzeń współpracy dla naukowców zatrudnionych w różnych jednostkach uniwersyteckich i prowadzących działania w różnych dyscyplinach, zgodnie z zasadą interdyscyplinarności;

(e) muszą poza działalnością badawczą realizować także inne wymiary misji uniwersytetu w duchu zasady integralności (np. popularyzować naukę, współpracować z biznesem, prowadzić projekty społeczne, tworzyć ekspertyzy, wcielać ideę research-led learning);

(f) powinny działać w oparciu o jasny plan rozwoju, którego celem, w szczególności, może być przekształcenie LABu w center of excellence;

(g) muszą podejmować wielowymiarową współpracę ze strategicznymi partnerami zagranicznymi (realizując w raz z nimi wspólne projekty badawcze, edukacyjne, społeczne, itd.), zgodnie z zasadą internacjonalizacji;

(h) muszą podejmować trwałą współpracę z partnerami biznesowymi i społecznymi."

W jaki sposób powołano/wyłoniono LABy?

Procedurę tworzenia LAB określa §4 Ramowych Zasad organizacji i funkcjonowania Laboratorium dla Nauki (LAB) w ramach ID.UJ (link). W przypadku POB FutureSoc, z wnioskiem o utworzenie 7 LABów wystąpił Zespół Sterujący, proponując utworzenie 7 LABów: Global Trends Lab; Copernicus Lab; Managing for the Future Lab; Global Challenges Lab; Future Law Lab; oraz Social (r)Evolutions Lab, Copernicus Center LAB.

Jak rozumieć ideę interdyscyplinarności w ramach POBu / LABu? Czy żeby być uważany za interdyscyplinarny, zespół musi składać się z naukowców reprezentujących różne dyscypliny, czy jedna osoba może zadeklarować stosowanie metod/podejmowanie problemów różnych dyscyplin?

Interdyscyplinarność rozumiemy jako podejmowanie problemu badawczego z wykorzystaniem narzędzi teoretycznych i metodologicznych z dwóch lub więcej dyscyplin. W przypadku konkursów o charakterze zespołowym, wskazanym jest, by interdyscyplinarność zespołu projektowego była odzwierciedlona w przynależności jego członków i członkiń do różnych dyscyplin. Kryterium interdyscyplinarności będzie precyzowane w regulaminach wszystkich konkursów organizowanych w ramach POB FutureSoc.

Czy projekty instytucjonalnie bądź tematycznie pochodzące spoza nauk społecznych (interdyscyplinarne/transdyscyplinarne) mogą być zgłoszone do finansowania w POB FutureSoc?

Do konkursów i innych aktywności realizowanych w ramach POB będą mogły być zgłaszane wszystkie projekty (badawcze, edukacyjne, współpracy z otoczeniem), które są zgodne z profilem, celami i założeniami POB, określonymi w Strategii Rozwoju.

Czy przewidywana jest współpraca pomiędzy POBami / LABami albo „w poprzek” struktur POBwych / LABowych? Czy możliwe jest łączenie działań badawczych jednej osoby w różnych POBach, np. Heritage + FutureSoc?

Tak, POB FutureSoc planuje współpracę z innymi POBami, w tym realizację wspólnych działań i konkursów, o czym będziemy informować na bieżąco. Z założenia część programu IDUB będzie realizowana na poziomie ogólnouniwersyteckim (są to tzw. działania wspierające). Jeśli działania jednej osoby lub zespołu realizują cele dwóch lub więcej POBów, mogą być realizowane „w poprzek” POBów, ale finansowanie (np. publikacji, mini-grantu, wynagrodzenia) można uzyskać tylko z jednego POBu. Wyjątkiem mogą być konkursy organizowane przez więcej niż jeden POB, w których finansowanie będzie wspólne.

Czy osoby z jednostek nie wchodzących w skład POB FutureSoc mogą brać udział w konkursach i inicjatywach tego POBu?

Osoby spoza jednostek przypisanych do POB (takich jak Wydział Prawa i Administracji, Wydział Filozoficzny, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych, Wydział Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych) mogą być beneficjentami działań, w tym konkursów organizowanych w POB FutureSoc oraz w ramach LABów, pod warunkiem, że są to projekty i inicjatywy zgodne z celami i profilem POB określonym w Strategii Rozwoju.

W jaki sposób w ramach LABu można będzie poszukiwać osób do współpracy / wspólnych badań? Czy będzie baza danych osób i pomysłów w ramach POBu / LABu?

Zespół Wykonawczy POB FutureSoc przygotowuje działania i wydarzenia służące sieciowaniu pojedynczych osób i grup zainteresowanych współpracą. Pierwszym takim działaniem była ankieta mapująca tematy badawcze pracowników jednostek wchodzących w skład POB. Z wynikami ankiet mogą się Państwo zapoznać na naszej stronie. Innym wydarzeniem będzie konferencja w listopadzie 2020 r., na której omówione zostaną wyniki ankiety. Konferencja będzie powiązana z warsztatami, na których będzie można nawiązać kontakt z badaczkami i badaczami zajmującymi się podobnymi problemami badawczymi. Mamy też pomysły na serie spotkań sieciujących badaczki i badaczy zainteresowanych wspólnymi tematami i działaniami. O wszystkich inicjatywach będziemy Pastwa informować mailowo, poprzez stronę i ogłoszenia na FB.

Czy każdy grant musi być realizowany w interdyscyplinarnym zespole? Czy jednak może być realizowany samodzielnie?

Większość działań będzie odbywała się poprzez konkursy, z których część będzie adresowana do zespołów, a część do osób chcących pracować indywidualnie. Gdy opracowane przez nas regulaminy zostaną zatwierdzone przez Zespół Koordynujący, będziemy informować Państwa, które z nich są adresowane do zespołów, które do indywidualnych osób (badaczek i badaczy, doktorantek i doktorantów, studentek i studentów), a które do obu kategorii.  

Czy w ramach projektów będzie można współpracować z innymi uczelniami?

Tak, w ramach projektów można współpracować z innymi uczelniami. Współpraca z uczelniami zagranicznymi, zwłaszcza spośród naszych partnerów strategicznych, takich jak UNA Europa (https://una-europa.ic.uj.edu.pl/), jest mile widziana i traktowana priorytetowo.

Co dokładnie oznaczają projekty naukowe w ramach działania R2R (Research to Research)? Z kim obejmują współpracę?

Działanie R2R służy przede wszystkim wsparciu naukowców i naukowczyń w uzyskaniu grantów zewnętrznych, w tym w szczególności prestiżowych grantów europejskich i międzynarodowych. W działaniu tym m.in. wspierane będą projekty i działania towarzyszące, które zakończą się złożeniem wniosku o międzynarodowy grant.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Czy przewiduje się wsparcie w zakresie kompetencji językowych (pisania tekstów, prezentacji etc.)?

W ramach działania Skills 2, przewidujemy m.in. szkolenia dla pracownic i pracowników uniwersytetu. Szkolenia te będą oferowane na poziomie ogólnouniwersyteckim. Oferta kursów zostanie przygotowana w oparciu o ankietę badającą indywidualne potrzeby w zakresie kursów. Będą realizowane kursy rozwijające kompetencje pracowników, w tym kompetencje językowe np. w zakresie pisania tekstów naukowych, jeśli takie zapotrzebowanie zostało wyrażone w przeprowadzonej ankiecie, w której zbieraliśmy Państwa postulaty, które następnie zostały przekazane do osób zajmujących się działaniami wspierającymi edukację na poziomie centralnym.

Szkolenia dla pracowników UJ: czy celem jest jedynie podnoszenie wiedzy, czy też zdobycie dodatkowych uprawnień (np. podjęcie studiów z innego zakresu)?

Celem ID.UJ jest rozwój kompetencji kadr, co wiąże się z podnoszeniem wiedzy i ze zdobywaniem uprawnień. Działania ID.UJ będą więc umożliwiały uzyskanie finansowego lub organizacyjnego wsparcia na szkolenia dla pracownic i pracowników.

Czy możliwe będzie w ramach LABu realizowanie także projektów indywidualnych (np. w ramach minigrantów), a nie tylko zespołowych? Czy można łączyć badania indywidualne i zespołowe?

Tak, będzie można realizować granty zarówno indywidualne, jak i zespołowe, chyba że określony konkurs będzie wyprofilowany pod kątem jedynie grantów zespołowych.

Czy nagrody za działalność społeczną przyznawane będą wstecz za dotychczasową działalność czy będą obejmować również przyszłe projekty?

Nagrody będą za osiągnięcia, czyli za to, co już zostało dokonane. Fundusz nagród i jego reguły są w trakcie zatwierdzania przez Zespół Koordynujący. Informacje na temat zasad przyznawania nagród za osiągnięcia we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym zostaną ogłoszone jesienią.

Czy opublikowane już artykuły będą mogły zostać uwzględnione w konkursach Open Access oraz Incentives?

Wsparcie publikacji w ramach działania 6. (Open Access) dotyczy tekstów jeszcze nie wydanych, a które w procesie recenzyjnym zostały zaakceptowane do publikacji – regulamin wsparcia publikacji (artykułów w czasopismach wysoko punktowanych i monografii w prestiżowych wydawnictwach) został ogłoszony – więcej informacji na stronie (futuresoc.id.uj.edu.pl/open-access). Program zachęt (Incentives) jest w programie ID.UJ innym działaniem (nr 2.), a w jego ramach przewidziane są nagrody za osiągnięcia publikacyjne (czyli artykuły i książki już opublikowane) oraz konkurs na mini-granty. 

Jak rozumieć kategorię „młody naukowiec”?

Status młodego naukowca w ramach konkursów POB będzie rozumiany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Regulacje w tej kwestii zawiera Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Konstytucja dla nauki). W artykule 360 ust. 2 ustawa za młodego naukowca uznaje osobę, prowadzącą działalność naukową, która:

  1. jest doktorantem lub nauczycielem akademickim, i nie posiada stopnia doktora albo
  2. posiada stopień doktora, od uzyskania którego nie upłynęło 7 lat.

Czy czas 7 lat po doktoracie może być przedłużony o czas urlopów rodzicielskich/wychowawczych? Czy obowiązuje górny limit wieku 40 lat?

Tak, w tym zakresie w POB będą stosowane regulacje ustawowe, zgodnie z którymi do 7 lat nie wlicza się okresów przebywania na urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim, urlopie rodzicielskim lub urlopie wychowawczym, udzielonych na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, lub okresów pobierania zasiłku macierzyńskiego lub świadczenia rodzicielskiego, albo okresów pobierania zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego w związku z niezdolnością do pracy, w tym spowodowaną chorobą wymagającą rehabilitacji leczniczej. Nie obowiązuje górny limit wieku 40 lat.

W jaki sposób będzie można zgłaszać pomysły na projekty i artykuły do finansowana w ramach POBu i LABu?

Finansowanie projektów badawczych oraz artykułów naukowych (np. w formie dofinansowania artykułów w otwartym dostępie [Open Access]) odbywać się będzie w drodze konkursów. Regulaminy poszczególnych konkursów definiować będą warunki przyznawania i kryteria oceny wniosków o finansowanie projektów (badawczych, publikacyjnych itd.).

Co z finansowaniem mobilności i wydarzeń międzynarodowych, kiedy takie działania nie będą mogły fizycznie się odbywać?

Internacjonalizacja stanowi bardzo ważną część realizacji zadań i wskaźników w ramach projektów IDUB. Zgodnie z wytycznymi władz centralnych, na obecnym etapie przygotowywane są regulaminy działań i konkursy uwzględniające również mobilność międzynarodową i organizację wydarzeń o międzynarodowym charakterze. Ich przeprowadzenie i realizacja działań zostaną dostosowane do bieżącej sytuacji epidemiologicznej oraz regulacji prawnych obowiązujących na Uniwersytecie Jagiellońskim w zakresie współpracy międzynarodowej.

Jak będzie powiązana ewaluacja jednostek (np. wydziałów i instytutów) oraz badaczek i badaczy z ewaluacją POBów i LABów?

POBy i LABy będą podlegały ewaluacji na podstawie wskaźników obligatoryjnych i fakultatywnych wskazanych we wniosku IDUB. Wskaźniki publikacyjne należą do obligatoryjnych, i tak jak w przypadku dyscyplin, celem POB jest zwiększenie wskaźnika publikacji w prestiżowych, wysoko punktowanych czasopismach i wydawnictwach. Cele POB, dyscyplin i jednostek organizacyjnych są tu spójne; POBy i LABy mają służyć wzmocnieniu potencjału badawczego, edukacyjnego i wpływu na społeczeństwo, zarówno badaczy i badaczek, jak i jednostek (i dyscyplin).

Czy wnioski będą oceniać zewnętrzni eksperci? Jeśli tak, to jaka będzie procedura i czy nie wpłynie to na odsetek odrzucanych wniosków?

Proponowane w regulaminach konkursów rozwiązania – np. odnośnie trybu oceny – są powiązane z celami i specyfiką konkursu. Przykładowo, planujemy, że konkursy na mini-granty będą oceniane przez komisje złożone z ekspertów i ekspertek z UJ, dzięki temu ścieżka będzie szybsza. Pracujemy nad takimi kryteriami, które zmaksymalizują obiektywizm oceny; ocena o nieprzyznaniu finansowania będzie uzasadniana.

Możliwe, że w przypadku wysokich dofinansowań projektów (typu Young Labs Program), będzie również uwzględniana opinia eksperta zewnętrznego. Projekt regulaminu YLP jest w trakcie opracowania.

Czy już jest znana kwota maksymalnego dofinansowania pojedynczego minigrantu dla nauczycieli akademickich?

15 000 – w grantach indywidualnych, 30 000 w grantach zespołowych.

Jaka będzie wysokość dofinansowania w minigrantach oraz na jaki okres będą one przyznawane?

Kwota będzie zależała od rodzaju projektu (indywidualny – zespołowy, patrz pytanie wyżej).  Środki będą przyznawane na okres max. 6 miesięcy (w konkursie na mini-granty dla nauczycieli akademickich).

Czy w ramach LABu można poruszać tematykę prekaryzacji rynku pracy?

Oczywiście - to temat wpisujący się w profil POB.

Na ile wśród aktorów społecznych można uwzględniać więcej-niż-ludzkich aktorów?

Nie określamy perspektywy teoretycznej czy sposobu problematyzowania w POB – to badacze i badaczki proponują tematy, konceptualizację i metodologię badań.  Oczywiście, paradygmat ANT (Actor Network Theory), podobnie jak inne tzw. post-humanistyczne podejścia wpisuje się w profil POB.

Dlaczego w obszarach badawczych nie ma propozycji tematów dot. równości szans, miar i sytuacji?

W przeprowadzonej przez nas w lipcu ankiecie, pracownicy naszych jednostek mogli zgłaszać tematy badawcze, nie uwzględnione w strategii POB FutureSoc. W opisie naszych domen badawczych, podane tematy miały charakter jedynie przykładowy. Nie był to katalog zamknięty.

Gdzie znajdzie się temat dot. zmian religijności i postsekularyzmu? Czy będzie sprowadzony do tematyki SocRevLab (ideologii, zmian instytucji, migracji oraz ekstremizmów i populizmów)?

Religia musi być wpisana w szeroko rozumianą zmianę społeczną i kwestię nierówności, czyli w główne tematy SocRevLab.

Czy jedynie poprzez sprowadzenie tematu do już istniejących tematów poruszanych w ramach LABów można wpisać własne badania w główne obszary badań LABu?

Nie, podane tematy są przykładowe (patrz pytanie wyżej).