Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Skip banner

Web Content Display Web Content Display

Uczelnia Badawcza Inicjatywa Doskonałości

Logo Priorytetowego Obszaru Badawczego FutureSoc

Web Content Display Web Content Display

Web Content Display Web Content Display

Our social media

Web Content Display Web Content Display

Social (r)Evolutions Lab (SocRevLab)

Social (r)Evolutions Lab is focused on interdisciplinary research of mechanisms of social changes. We refer both to evolutionary processes, which are long-lasting and gradual, and to revolutionary changes – abrupt, consisting of turning points, crises, breakdowns of existing social order.

 

Interesują nas zmiany w sposobach funkcjonowania jednostek i społeczności oraz instytucji i praktyk społecznych, a także dynamika zachodzących między nimi relacji. Badamy, jak aktorzy społeczni negocjują, podtrzymują lub kwestionują istniejący porządek społeczny i angażują się w procesy przemian. Odkrywamy zależności między zmianami społecznymi oraz nierównościami w dostępie do zasobów, takich jak: uznanie, władza, edukacja, zdrowie, bogactwo, zasoby naturalne czy technologie. Prowadząc badania nad tymi zagadnieniami rozwijamy nowe podejścia teoretyczne i metodologiczne.

Interesują nas zatem: (1) źródła zmian społecznych; (2) modele i dynamika zmian; (3) konsekwencje zmian; (4) wyłaniające i ścierające się wizje i projekty społeczeństwa przyszłości.

Działalność badawcza, dydaktyczna i ekspercka SocRevLab skupia się m.in. na następujących obszarach tematycznych:

  • społeczne i polityczne odpowiedzi na zmiany, kryzysy i zagrożenia (gospodarcze, środowiskowe, epidemiologiczne, terrorystyczne itp.), w tym: społeczna odporność (resilience), rola państwa i instytucji, samoorganizowanie i wyłanianie się nowych form wspólnotowości;
  • napięcia i konflikty wynikające z nierówności w dostępie do różnych zasobów oraz antycypacja problemów społecznych, propozycje ich rozwiązań i adaptacji instytucjonalnej;
  • przemiany i procesy demograficzne, takie jak: starzenie się społeczeństwa, depopulacja, migracje oraz ich skutki ekonomiczne, społeczne, polityczne, kulturowe;
  • przemiany rodziny, intymności i życia codziennego w perspektywie intersekcjonalnej;
  • przemiany sfery publicznej, kultur politycznych i ideologii, w tym: dynamika stosunków władzy, relacji między państwem a obywatel(k)ami, procesy demokratyzacji i autorytaryzacji, ekstremizmy i populizmy;
  • społeczne konteksty, skutki i wyzwania rozwoju nauki i technologii, np. w obszarze pracy, życia prywatnego, wzorów konsumpcji, rodziny i pokrewieństwa;
  • możliwe scenariusze, wizje i projekty społeczeństwa przyszłości oraz ich etyczne, społeczne, kulturowe i polityczne konsekwencje.
Head: dr hab. Katarzyna Zielińska, prof. UJ

Social media of Social (r)Evolutions Lab: Facebook

 

Web Content Display Web Content Display

December 2021

20211203
Previous week
Next week

Skuteczne popularyzowanie nauki - szkolenie (3.12)

Date: 03.12.2021
Start Time: 9:00
Organiser: SocRev Lab

Social (r)Evolutions Lab UJ zaprasza nauczycielki i nauczycieli akademickich UJ na szkolenie dotyczące skutecznego popularyzowania nauki. Odbędzie się ono 3 grudnia 2021 (piątek) w godz. 9.00-16.00.

Planujemy spotkać się z Państwem stacjonarnie, jednak zastrzegamy sobie możliwość zmiany formy na online z uwagi na obecną sytuację sanitarno-epidemiologiczną (otrzymają Państwo maila na kilka dni przed wydarzeniem). 

W celu rejestracji na warsztaty prosimy o wypełnienie formularza: https://forms.office.com/r/tiKVMtw4r3 

Liczba miejsc ograniczona! 

 

O wydarzeniu:

Czy stworzenie strony internetowej lub fanpejdża zespołu naukowego to już popularyzacja? Kiedy upowszechniać naukę, a kiedy popularyzować? Co na to grantodawcy? To zaledwie trzy pytania, na które będziemy mogli uzyskać odpowiedź podczas szkolenia, które specjalnie dla nas przygotowuje Natalia Osica, socjolożka, była rzeczniczka SWPS, założycielka pierwszej w Polsce agencji PR dla naukowców. Natalia przedstawi nam trendy, pokaże studia przypadku z obszaru nauk społecznych, nauczy, jak przygotować swój osobisty kokpit działań komunikacyjnych. 

O prowadzącej: 

Natalia Osica – socjolożka wyspecjalizowana w zakresie komunikacji społecznej, rozwiązywania konfliktów, mediacji i negocjacji (absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW). Od ponad dekady działa na rzecz transferu wiedzy ze świata akademickiego do otoczenia społeczno-gospodarczego oraz społecznej odpowiedzialności nauki. Przygodę z sektorem akademickim rozpoczęła jeszcze na studiach jako stażystka w Fundacji Rektorów Polskich. W latach 2009-2012 jako rzecznik prasowy i PR menadżer zbudowała Centrum Prasowe SWPS, za które dla tej uczelni zdobyła dwie nagrody – od branży public relations za najlepszy projekt z zakresu PR korporacyjnego (Złoty Spinacz) oraz od środowiska akademickiego za najlepszy projekt promujący naukę (nagroda Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom”). W 2011 roku jako pierwszy rzecznik polskiej instytucji naukowej otrzymała tytuł Popularyzatora Nauki od redakcji Nauka w Polsce PAP. W latach 2012-2014 pełniła funkcję sekretarza, a potem prezes Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych "Naukowi.pl”. Jest jurorką w konkursie dla doktorantów Three Minutes Thesis organizowanym przez Centrum Popularyzacji Nauki Politechniki Śląskiej. Prowadzi zajęcia dla studentów dziennikarstwa Uniwersytetu SWPS oraz doktorantów UW. W 2013 roku ukazała się bezpłatna książka, którą napisała wspólnie z Wiktorem Niedzickim pt. „Sztuka promocji nauki” (wyd. OPI-PIB). Natalia Osica jest fundatorką i założycielką Fundacji Science PRO oraz założycielką pro science (d. Science PR), pierwszej w Polsce firmy doradczej, która wspiera naukowców, instytuty naukowe i badawcze oraz uczelnie w budowaniu widoczności, wizerunku i relacji z otoczeniem.