Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Copernicus Center Lab (CCL)
Copernicus Center Lab (CCL) prowadzi interdyscyplinarną działalność badawczą, popularyzującą i upowszechniającą naukę, a także ekspercką i networkingową, wpisującą się we wszystkie domeny Priorytetowego Obszaru Badawczego „Society of the Future”, tj. człowiek i społeczeństwo w obliczu nowych technologii; funkcjonowanie człowieka i społeczeństwa w warunkach współczesnych przemian,wyzwań i niestabilności otoczenia; oraz neuronalne,poznawcze i społeczne uwarunkowania funkcjonowania człowieka ispołeczeństwa.
Badania naukowe i działalność ekspercka CCL skupiają się w tym momencie wokół dwóch wiodących tematów:- myślenie abstrakcyjne a edukacja (np. kompetencje matematyczne i ich neurokognitywne uwarunkowania, szczególnie w obliczu współczesnych wyzwań, nowych technologii i niestabilności otoczenia);
- metanauka, czyli nauka o nauce (np. replikowalność wyników, interdyscyplinarność jako szansa i wyzwanie dla nauki, otwarta nauka a postęp naukowy, interakcje między filozofią nauki a empirycznymi badaniami nad nauką).
W ramach CCL tematy te będą badane przez dwa zespoły. Zespoły te opracują ponadto długofalową strategię, która umożliwi intensyfikację badań we współpracy międzynarodowej oraz interakcję z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Działalność CCL w dziedzinie popularyzacji i upowszechniania nauki polega przede wszystkim na:
- organizacji spotkań, wykładów i konferencji;
- publikowaniu popularnonaukowych treści w nowoczesnych formatach cyfrowych;
- wspieraniu organizacji kolejnych edycji Copernicus Festival;
- wspieraniu rozwoju Copernicus College, pierwszego polskiego portalu MOOC.
We wszystkich tych działaniach CCL współpracuje intensywnie z wieloma podmiotami akademickimi oraz otoczeniem społeczno-gospodarczym.
CCL jest otwarty na wszystkie inicjatywy, które wpisują się w działalność Priorytetowego Obszaru Badawczego „Society of the Future”.
Kierownik: dr Mateusz Hohol
Kontakt: copernicuscenterlab@uj.edu.pl
Widok zawartości stron
marzec 2021
Zaproszenie do tworzenia kursu MOOC „Wpływ pandemii na funkcjonowanie człowieka i społeczeństwa"
Zwracamy się do Państwa z propozycją współtworzenia kursu MOOC (Massive Open Online Course) w języku polskim, poświęconego wpływowi pandemii na funkcjonowanie człowieka i społeczeństwa. Kurs będzie dostępny bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych i będzie składał się z profesjonalnie wykonanych nagrań audio-video, uzupełnionych o dodatkowe materiały dydaktyczne i fora dyskusyjne.
Temat przewodni, zakreślony szeroko, pozwala na wspólną pracę naukowców i naukowczyń z różnych dyscyplin. Przykładowe tematy, które mogą zostać poruszone w kursie, obejmują:
- zagadnienie niestabilności wywołanej przez sytuację pandemiczną oraz jej społeczny odbiór (postpandemiczny rynek pracy, inwestycje i gospodarka),
- wpływ pandemii na miasto (gospodarka, projektowanie, mobilność, życie codzienne),
- wpływ pandemii na naukę oraz debatę społeczną i polityczną (odbiór treści, zaufanie do nauki, prowadzenie i priorytetyzowanie badań),
- przewidywania (co dalej po pandemii?).
Kurs będzie się składał z modułów, każdy moduł - poświęcony konkretnemu tematowi - to około godziny wykładu wraz z dodatkowymi linkami i testem sprawdzającym wiedzę. Przygotowanie materiałów kursowych zaplanowane jest na kwiecień 2021 r., a publikacja kursu na platformie Copernicus College – na czerwiec 2021 r. Możliwe jest przygotowanie materiału wideo w studio lub zdalnie. Wszystkich badaczy i badaczki z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zajmujących się społecznymi skutkami pandemii i/lub prognozowaniem możliwych scenariuszy postpandemicznej rzeczywistości, zapraszamy do proponowania tematów modułów i współtworzenia z nami kursu MOOC.
Zgłoszenia proponowanego tematu wraz z krótkim uzasadnieniem, dlaczego propozycja dobrze wpisuje się w tematykę kursu, należy zgłaszać w terminie do 31 marca 2021 roku.
Za przygotowanie modułu w ramach kursu przewidziane jest wynagrodzenie.